Bedri Rahmi Eyüboğlu “Sevmek Güzel Meslek” Sergisi Ankara Cer Modern’de

7 Nisan – 30 Temmuz tarihleri arasında Ankara CerModern’de gerçekleşecek ve Bedri Rahmi Eyüboğlu’na adanmış en kapsamlı retrospektif sergi olan "Sevmek Güzel Meslek"i inceledik.

 

Ankara CerModern’de 7 Nisan’da açılacak Bedri Rahmi Eyüboğlu “Sevmek Güzel Meslek” retrospektif sergisinde sanatçının her döneminden yapıtlar görülebilecek. Küratörlüğünü son asistanı İbrahim Örs ile eski öğrencilerinden Hanefi Yeter tarafından yapılan seçkide 200 eser yer alıyor.

 

 

 

Eserler ile beraber mektuplar, fotoğraflar ve özel eşyalarında yer almasına ilave kısa belgesel film de izlenebilecek. İlk defa görülecek yapıtların da olması, bugüne kadar yapılmış en kapsamlı Bedri Rahmi Eyüboğlu sergisine ayrıcalık kazandırıyor.

 

 

Cumhuriyet tarihinin önemli ressam, yazar ve şairlerinden olan Bedri Rahmi Eyüboğlu (1911-1975), aynı zamanda Milletvekili Mehmet Rahmi Eyüboğlu’nun oğlu, Türk aydınlanmasının öncülerinden Sabahattin Eyüboğlu ve ilk kadın mimarlardan Mualla Eyüboğlu’nun kardeşi ve ressam Eren Eyüboğlu’nun da eşi olarak hatırlanabilir.

 

 

 

Güzel Sanatlar Akademisi ve Paris’te Atelier Andre L’hote’da eğitim gören ve yurda döndüğünde Akademi’de ders veren çok yönlü sanatçı, yazma, gravür, seramik, heykel, vitray, mozaik, hat, serigrafi, litografi gibi birçok farklı malzeme ile yapıt üretmiş olması ile de ayrıcalıklı yere sahiptir.

 

 

 

Anadolu’nun geleneksel şekilleri, süsleri ve el sanatlarını batı teknikleri ile resimleyen sanatçı eserlerinde olduğu kadar şiirlerinde de yurt gezilerindeki gözlemlerini yansıttı. D Grubu sanatçılarından olan Eyüboğlu, Tekel için etiket de tasarlayarak, Türkiye’de güzel sanatları grafik tasarımda kullanan ilk sanatçılar arasında anılabilir.

 

 

 

1938 yılında başladığı yurt gezileri ile Anadolu’yu eserlerinde yorumlayan sanatçı, bazen aynı temayı birkaç yıl ara ile resmetmiştir. 1954 ve 1956 yıllarında iki kere yapıtlaştırdığı “Kırmızı Bacaklı İğdeli Gelin“ eserlerindeki kompozisyonun halı desenlerine benzerliği dikkat çekebilir.

 

 

 

Aralıklar ile gerçekleştirdiği yurtdışı gezilerinde gördüğü sanatçılar ile aynı akımları ve teknikleri takip etmekle beraber, işlediği konuların her zaman Türkiye ile ilgili olması önem taşır. “Hamam” eserinde Henri Matisse ile tanınan kesme tekniği, “Eren” portresi ve “Aşık Veysel” tablosunda Picasso’ya özleşen kübizm etkileri fark edilebilir.

 

 

 

 

Deneme yazılarını ve kitaplarını eserleri ile zenginleştiren sanatçının Anadolu geleneksel halk sanatı ve motiflerini eserlerine yansıtırken, yazılarında da halk edebiyatının masal, deyiş ve yalın lisanını öne çıkartması ile sevildi. Eserlerine yansıttığı temaların Anadolu’nun insanı ve yaşamı ile defalarca resmettiği ‘Güzel İstanbul’ konuları sergide görülebilecek.

 

 

 

 

Kariye Camii düzenlemesi sırasında Bizans mozaikleriyle ilgilenmeye başladıktan sonraki eserlerde kısa fırça darbeleri ile oluşturduğu mozaik etkisi görülebilir. “Tepsili”, “Tren Yolculuğu” ve “Kondular” eserlerinde, tipik Türk konularını mozaik benzerliği ile işlemesi ayrıca öne çıkıyor.

 

 

 

 

1940 tarihinden sonra mimaride güzel sanatlar yapıtlarının kullanılması düşüncesi ile duvar resmine yönelen Eyüboğlu, duvar panolarında da Anadolu’yu işlemeye devam ederek katıldığı pek çok sergide eserleri öne çıkar. 1958 yılında Brüksel Dünya Fuarı için hazırladığı dev boyutlu çalışmasıyla büyük ses getiren sanatçının şehir duvarlarında yer alan eserlerinden korunabilenler arasında İstanbul Manifaturacılar Çarşısı (İMÇ) duvar panoları yer alıyor.

 

 

 

Uluslararası ödüller kazanan Bedri Rahmi Eyüboğlu, Berkley Üniversitesinde iki yıl misafir profesör olması ve 1962 yılında iki eserinin New York Modern Sanat Müzesi tarafından satın alınması ile de modern Türk plastik sanatlar alanında öncü sayılabilir. Bedri Rahmi Eyüboğlu “Sevmek Güzel Meslek” sergisi, 30 Temmuz 2017 tarihine kadar Ankara CerModern’de görülebilir.

 

E-Bülten Üyeliği
OGGUSTO.COM'un özenle seçilmiş gustolu içeriğini haftalık olarak takip etmek için e-bültenimize üye olun.