• Arama

Film Setlerinin Dekorlarından İlham Alın

Sinemada dekor olgusu tiyatrodakinden farklıdır. Çehov'un ünlü cümlesi iyi bilinir; “Eğer ilk perdede duvara asılı bir tüfek varsa, oyunun bitmesinden önce patlaması gerekir.” Yani sahnede yer alan her objenin bir işlevi vardır. Oysa sinemada amaç, mekânı gerçeğe en yakın şekilde yansıtarak oyuncunun içinde kaybolacağı bir atmosfer yaratmaktır. "Rüyaları gerçekleştiren, hayalleri somutlaştıran sinema çoğu zaman rüyaların yerine geçip neyin hayalini kuracağımızı bile belirler,” diyor sinema eleştirmeni Alin Taşçıyan. İşte film dekorları bu büyülü atmosfere girmek, hayatın kenarını kıvırıp zamanda ve mekanda 2 saatlik keyifli bir yolculuk yapmak için biçilmiş yardımcı oyunculardır. Sinema tarihinde dekorların zaman içindeki evrimine bakarken ismini altın harflerle sinema literatürüne kazıyan film ve yönetmenlerin dekorasyon stillerini mercek altına alıyoruz. 

1920’li yılların fütürist dekorları

Sinemada görkemli sahne tasarımlarına zemin hazırlayan ilk filmler Fritz Lang’in Metropolis’i ve Robert Wiene’nin Le Cabinet du Docteur Caligari’sidir. Modern ve fütüristik dekorlarıyla göz kamaştıran bu filmlerde ekspresyonist ışık oyunlarıyla aydınlanan dev dekorlar sinemada sahne tasarımının en çarpıcı örneklerindendir.

"Fritz Lang ile baş tasarımcısı Otto Hunte’nin işbirliği Alman dışavurumcu sinemasının başarısını özetleyen bir simgedir." -Alin Taşçıyan

Yeni Dalga akımı ve doğal mekanlar

2. Dünya Savaşı’ndan sonra film stüdyoları cazibesini yitirdi. Doğal dekorlara yönelen İtalyan sineması neorealizm etkisi altına girdi ve Roma’daki ünlü Cinnecita stüdyoları kapatıldı. Fransa’da ortaya çıkan “Nouvelle Vague” yeni dalga akımı ile ise sinema sokağın gerçekliğine geri döndü. Bu dönemde dekorlarda sadeleşmeye gidilmiş, mekânın doğal haline müdahale edilmeden çekimler yapılmış; başka bir deyişle sinema sokağa inmiştir.

İkonik tasarımların sinemadaki altın çağı

1960’larda Stanley Kubrick başta olmak üzere Jacques Tati, Bernard Borderie, Jacques Deray ve William Klein filmlerinde ikonlaşmış tasarım objelerine yer veren başlıca yönetmenlerdir.

"Stanley Kubrick’in “Otomatik Portakal”ını izleyip de o filmde yaratılan fütüristik, biraz kitsch, basbayağı tuhaf ve ürkütücü dünyayı unutan var mıdır? Filmin mekan, dekor ve kostümleriyle kendine özgü bir tarz oluşturulması yapım tasarımcısı John Barry, sanat yönetmenleri Russell Hagg ve Peter Sheilds ile alanının önde gelen isimlerinden kostüm tasarımcısı Milena Canonero'nun başarılı işbirliğine dayanır." -Alin Taşçıyan

Almodovar’ın retro mizansenleri

1980’lerden bu yana Pedro Almodovar’ın filmleri birbirinden ilginç dekorları ve kullanılan tasarım objeleriyle dikkat çeker. Özellikle filmlerinde pop ve retro mobilyalara yer veren Almodovar, film dekorlarında çarpıcı renklerden ve nostaljik mizansenlerden vazgeçmiyor.

Fantastik dekorlarla yeni bir boyut

Fransız yönetmen Michel Gondry imzalı La Science des Rêves (Rüya Bilmecesi) filminin ve Björk’ün akıllara kazınan kliplerinin sıra dışı dekorlarının arkasındaki isim Pierre Pell. Kendisi La Science des Rêves filmi için yarattıkları fantastik evren için şöyle diyor: "Çok küçük bir ekiple Fransa'nın Cévennes bölgesinde yer alan bir kereste fabrikasında filmin çekimlerine başladık. Tüm animasyon sahnelerinin çekimi için burada 3 ay geçirdik. Tuvalet kağıdı kartonlarını dönüştürerek animasyona mizansen yaratacak fantastik bir şehir kurguladık." 

Film dekorlarıyla kendi tarzını yaratan isim: Wes Anderson 

Sinema tarihinde film dekorları ve eşsiz mizansenleriyle şahsına münhasır bir stil yaratmayı başarmış Wes Anderson, Amerikan bağımsız sinemasının son yıllarda yetiştirdiği en önemli yeteneklerden biri. Sepia tonlarının çarpıcı renkler ve dönem mobilyalarıyla başarılı bir sentezini gözle önüne seren Wes Anderson filmleri göz alıcı detaylarla doludur. Teatral dekorlarla desteklenen masalsı atmosferler Wes Anderson'ın harikalar diyarının anahtarıdır.

E-Bülten Üyeliği
X
SÖZLEŞME

Bu internet sitesine girilmesi veya mobil uygulamanın kullanılması sitenin ya da sitedeki bilgilerin ve diğer verilerin programların vs. kullanılması sebebiyle, sözleşmenin ihlali, haksız fiil, ya da başkaca sebeplere binaen, doğabilecek doğrudan ya da dolaylı hiçbir zararlardan ÖZGÜ İLETİŞİM PAZARLAMA DANIŞMANLIK TANITIM VE E-TİCARET HİZ. ('OGGUSTO') nun sorumluluğunun olmadığını, tarafımdan internet sitesinde E-Bültene üye olmak için veya başkaca bir sebeple verdiğim kişisel verileri, özellikle de isim, adres, telefon numarası, e-posta adresi, banka bilgisi, yaş ve cinsiyetle ilgili benzeri bilgileri kendi rızam ile paylaştığımı, ÖZGÜ İLETİŞİM PAZARLAMA DANIŞMANLIK TANITIM VE E-TİCARET HİZ. ('OGGUSTO') nun nin bu bilgileri kullanmasına muvafakat ettiğimi, bu bilgilerin 3.gerçek ve/veya tüzel kişilerin eline geçmesi ve bu şekilde olumsuz yönde kullanılması halinde ve/veya bu bilgilerin başkaca kişiler ile paylaşılması halinde ÖZGÜ İLETİŞİM PAZARLAMA DANIŞMANLIK TANITIM VE E-TİCARET HİZ. ('OGGUSTO') nun sorumluluğunun olmadığını gayri kabili rücu, kabul, beyan ve taahhüt ederim.